Με αρχικό όνομά του το ταπεινό Quintilis λόγω της θέσης του στο ρωμαϊκό ημερολόγιο, όνομα που διατήρησε και όταν από πέμπτος έγινε ο έβδομος μήνας του ημερολογίου, μετονομάστηκε από τον “Αχ, Μαρκ’ Αντώνιε” σε Ιούλιο, προς τιμήν του δολοφονηθέντος Ιουλίου Καίσαρα.
Με το μήνα Σκιροφοριώνα αντίστοιχόν του στην αρχαία Ελλάδα και τα μικρά κορίτσια των καλύτερων οικογενειών της Αθήνας να συμμετέχουν στα Αρρηφόρια, μεταφέροντας νύχτα και σκεπασμένα τα ιερά αντικείμενα από το ναό της Αθηνάς στην Ακρόπολη στο ιερό της Εν Κήποις Αφροδίτης. Με τα Εκατόμβια και τις τελετουργικές θυσίες εκατοντάδων ζώων προς τιμήν του Απόλλωνα, τα Διισωτήρια, τα Ηράκλεια και τα Κρόνια, να θυμίζουν τις δεκάδες γιορτές προς τιμήν των νεώτερων αγίων μας.
Με γλαφυρές λαϊκές ονομασίες για το μήνα, που αντανακλούν εκ νέου τη θέση του στο ημερολόγιο αλλά και τις αγροτικές εργασίες του: Δευτερογιούλης ή Δευτερόλης, μιας και το καλοκαίρι είναι στο μέσον του και Αλωνάρης, Αλωνιάτης ή Αλωνιστής, γιατί τώρα γίνεται το αλώνισμα των δημητριακών.
Με δεκάδες παροιμίες –απόσταγμα πείρας και γνώσης:
- Κότα, χήνα το Γενάρη και παπί τον Αλωνάρη
- Τ’ Αη-Λιός γυρίζει ο καιρός αλλιώς
- Κάλλιο λόγια στο χωράφι παρά ντράβαλα στ' αλώνι
- Νά ’μουν γάτος το Γενάρη, ποντικός τον Αλωνάρη
- Κακό το χιόνι του Μαρτιού κι η κάψα του Αλωνάρη
- Γαμπρός αλωναριάτικος, κακό χειμώνα βγάνει
- Μικρό - μικρό τ’ αλώνι μου και να ’ν’ μοναχικό μου
Με την εκκλησία και το λαό να γιορτάζουν άγιους θαυματουργούς και θεραπευτές. Τους αφιλοκερδείς γιατρούς Αγίους Αναργύρους, την Αγιά-Μαρίνα να μαραίνει αρρώστειες, ζωύφια και ενίοτε κακούς ανθρώπους, την Αγιά-Παρασκευή για τους αόόμματους - πού πηγαίνουν οι στραβοί; Στην Αγιά Παρασκευή- και όσους περισσεύουν να ζητούν, μαζί με τους κουτσούς, σωτηρία στον Άγιο Παντελεήμονα.
Αυτό είναι, συνοπτικά, το curriculum vitae του έβδομου μήνα του χρόνου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου