Πέμπτη 5 Αυγούστου 2010

Ιτς πιλάφι …

… Τζιέρι μου.
 Μια γυναίκα που δε με είχε γνωρίσει ποτέ ήταν ο μόνος άνθρωπος που με αποκάλεσε ποτέ τζιέρι του.
Ήταν η νονά του άντρα μου –καλή της ώρα όπου κι αν βρίσκεται- η οποία στα νιάτα της υπηρέτησε στο νηπιαγωγείο του ακριτικού χωριού και προσφέρθηκε να βαφτίσει το συμπαθητικό αγοράκι, δίνοντάς του το όνομα του πατέρα της.
Κι όπως πολύ συχνά συμβαίνει όταν τα χρόνια περνούν κι η ζωή επεμβαίνει, νονά και βαφτισιμιός χάθηκαν και για χρόνια δεν είχαν καμιά επαφή.
Ώσπου εντελώς απροσδόκητα, απαντώντας μια μέρα στο τηλέφωνό μας, άκουσα μια ζεστή άγνωστη φωνή να μου λέει: Εσύ είσαι, τζιέρι μου, η γυναίκα του Γιαννάκη μου; Τι κάνει το γιαβράκι μου;.
Δεν κατάφερα ποτέ να τη συναντήσω, ούτε καν να την εντοπίσω μετά από το τηλεφώνημα αυτό. Μεταθέσεις, αρρώστιες κι ένα σωρό δυσκολίες μπήκαν στη μέση. Προσπάθησα πολλές φορές να πιάσω την άκρη του νήματος, πάντα χωρίς αποτέλεσμα.  Δεν μπόρεσα να μάθω ούτε καν αν ζει ακόμη.
Τέτοιες εκφράσεις τις ακούμε συχνά - καρδιά μου, ψυχή μου, μάτια μου, σπλάχνο μου. Κι είχα την τύχη ν' ακούσω αρκετές απ’ αυτές, και μάλιστα από πολύ αγαπημένα μου πρόσωπα. Καμιά όμως δε με άγγιξε τόσο, ούτε έφτασε σε τρυφερότητα και ζεστασιά εκείνο το τζιέρι μου της άγνωστής μου νονάς.
Αν μπορούσα να της κάνω το τραπέζι, σίγουρα θα της έφτιαχνα ένα …



Ιτς πιλάφι


ΦΟΡΜΑ


υλικά:
250 γρ. εντόσθια από κοτόπουλο
1 ποτήρι μπασμάτι
2 ποτήρια ζωμός κότας
1 κρεμμύδι ψιλοκομμένο
2 κουταλιές κουκουνάρι
2 κουταλιές μαύρες σταφίδες
100 γρ. κάστανα βρασμένα και ψιλοκομμένα (προαιρετικά)
άνηθος ψιλοκομμένος
κανέλλα, αλάτι, πιπέρι




Σωτάρουμε το κρεμμύδι σε λίγο λάδι για 2΄-3΄. 

Ρίχνουμε τα εντόσθια ψιλοκομμένα (εγώ χρησιμοποιώ συνήθως μόνο συκωτάκια. Αν βάλετε και καρδιές φροντίστε να τις κόψετε σε μικρότερα κομμάτια από τα συκωτάκια γιατί είναι πιο σκληρές). 

Μόλις πάρουν χρώμα, προσθέτουμε το κουκουνάρι, τις σταφίδες, τα κάστανα, λίγον άνηθο ψιλοκομμένον και λίγη κανέλλα και ανακατεύουμε καλά.


ΣΥΚΩΤΑΚΙΑ
ΡΥΖΙ


Ρίχνουμε το ρύζι, το αφήνουμε 2΄-3΄ να πάρει γεύση από τα υπόλοιπα και προσθέτουμε το ζωμό. 

Χαμηλώνουμε τη φωτιά, προσθέτουμε αλατοπίπερο, αν χρειάζεται και σιγοβράζουμε για 10΄ περίπου. 

Κατεβάζουμε την κατσαρόλα από τη φωτιά και τη σκεπάζουμε με πετσέτα, για να απορροφηθούν οι υδρατμοί και να μείνει το ρύζι σπυρωτό. 

Αν θέλουμε χτενίζουμε με πηρούνι πριν το σερβίρουμε, για να ξεχωρίσουν οι κόκκοι του ρυζιού. Εναλλακτικά, μπορούμε να το βάλουμε σε φόρμα.

ΦΟΡΜΑ 2



Στην Πόλη σε κάθε συνοικία, εκτός από τα χασάπικα, υπήρχαν και τα τζιερτζίδικα, που πουλούσαν εντόσθια αρνιών και προβάτων, κεφαλάκια, γλώσσες, μυαλά, συκώτι, σπλήνες, πλεξούδες από έντερα, ποδαράκια και πατσάδες –τα πνευμόνια, σύμφωνα με αγορανομική διάταξη, προορίζονταν για τις γάτες. Υπήρχαν όμως και πλανόδιοι τζιερτζήδες.

tziertzis

.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου